6
7
8
1
1
3
5
5
10
8
10
3
6
7
9
4
2
2
4
9
Wij gaan
verder ...

Kantoor aan huis

Wonen/werken in één gebouw kent fiscale uitdagingen; voldoen aan zelfstandigheids- en inkomenscriterium is vereist voor aftrekposten.

Wonen en werken in één gebouw: het lijkt aantrekkelijk. Fiscaal gezien is een kantoor aan huis echter lang niet altijd aantrekkelijk. Jij, je bedrijf en je werkplek moeten aan allerlei eisen voldoen om door de Belastingdienst als werkruimte te worden aangemerkt. Daarnaast gelden er verschillende regels voor een ondernemer met een bv dan voor een ondernemer met een eenmanszaak, vof of maatschap.

Eerst moet worden vastgesteld of er sprake is van een fiscaal kwalificerende ruimte. De werkruimte moet hiervoor voldoen een het zelfstandigheids- en inkomenscriterium. Aan het zelfstandigheidscriterium is voldaan als de werkruimte een zodanige zelfstandigheid bezit dat deze duidelijk te herkennen is als zelfstandige werkruimte. De werkruimte moet in ieder geval over een eigen ingang en over eigen sanitair beschikken. In ieder geval wordt een werkplek in een slaap-, woon- of zolderkamer niet als kwalificerende werkruimte aangemerkt. Het komt er op neer dat de werkruimte ook aan een derde verhuurd zou kunnen worden.

Het inkomenscriterium ligt iets ingewikkelder. Om aan het inkomenscriterium te voldoen moet je je inkomen voor een groot gedeelte in of vanuit deze ruimte verdienen. Is dit je enige werkruimte, dan moet je je inkomen voor ten minste 30% in de ruimte én voor minimaal 70% in of vanuit de ruimte verdienen. Als je nog een andere werkruimte hebt buiten je woning, dan moet je voor ten minste 70% je inkomen in de werkruimte verdienen.

Voldoe je aan zowel het zelfstandigheids- als het inkomenscriterium dan kun je ervoor kiezen om de werkruimte als zakelijk aan te merken. Daarmee heb je recht op bepaalde aftrekposten, zoals de kosten voor de inrichting, kosten voor nutsvoorzieningen en wellicht een gedeelte van betaalde hypotheekrente. Echter, doordat dit gedeelte van de woning op de ondernemingsbalans terecht komt, wordt bij een eventuele verkoop van de woning de meerwaarde van de werkruimte belast in de onderneming. Daarnaast mag je de werkruimte niet meer aanmerken als onderdeel van de eigen woning, en krijg je daar geen hypotheekrenteaftrek over. Het aanmerken van een werkruimte als zijnde zakelijk heeft dus zowel privé als zakelijk de nodige gevolgen. Laat je dus goed adviseren voordat je besluit om thuis een werkruimte te realiseren.

Voor meer informatie en advies kun je bij Aaabee terecht. Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een afspraak in om je wensen en mogelijkheden door te spreken.